Trin 1: Find målgruppe

Start med at gøre dig klart, hvem dit indhold henvender sig til, og hvilket problem eller spørgsmål de kommer for at løse eller finde svar på. Det giver allerede en god indikation af hvilke nøgleord de vil søge på.

Hvis den primære målgruppe er journalister, er det klart, at sproget og perspektivet skal være et andet, end hvis den primære målgruppe er personer, der arbejder med markedsføring. En journalist vil måske være mere tilbøjelig til at søge efter ”reklame”, "redaktør" og "artikel", hvor en person, der arbejder med markedsføring måske vil søge på ”markedsføring”, ”chef”, "posts" m.m.

Flere målgrupper til samme tekst

Hvis din tekst har flere målgrupper, er du nødt til at bruge et meget varieret sprog, så alle målgruppers måde at bruge sproget på tilgodeses. I nogle tilfælde kan det retfærdiggøres at have to forskellige tekster om det samme indhold, hvis de to målgrupper er meget forskellige.

Læs mere

Målgrupper i DJ

Læs mere om vores målgrupper i Dansk Journalistforbund.

Målgrupper i DJ