Sprogbrug og skrivetips

Her kan du se konkrete tips til, hvordan du skriver til vores målgrupper og se generelle do's and dont's for god webkommunikation.

[INDSÆT EVT. RELEVANT TONE OF VOICE]

[FX: Vi er modtagerorienterede og sørger for at målgruppen føler sig mødt.

Vi signalerer høj faglighed og professionalisme gennem klart og forståeligt sprog.]

Hjemmesidens vigtigste opgave er at være et rådgivningssite, der sikrer medlemmernes tilfredshed og loyalitet ved at tilbyde adgang til services samtidigt med, den positionerer DJ som medie- og kommunikationsbranchens stærkeste faglige organisation

Skrivetips:

  • Benyt de ord og det sprog, som læseren normalt vil benytte. Det må gerne lyde mere som talesprog. 
  • Henvend dig gerne direkte ved at skrive “du” i stedet for “man”. 
  • Skriv kortfattet og uden lange sætninger med mange indskud.
  • Brug aktive ord og konstruer aktive sætninger. Skriv fx “du kan fortsætte behandlingen” i stedet for “behandlingen kan fortsættes”.
  • Undgå lange sammensatte ord. Skriv fx “mulighed for dispensation” i stedet for ”dispensationsmulighed”.
  • Undgå overgange såsom “indledningsvist”, “til slut” og “ovenstående”.
  • Undgå tidsafhængige udtryk såsom “om tre år” eller “fra sidste måned”. Skriv i stedet den præcise dato. 
  • Undgå så vidt muligt forkortelser udover de mest gængse (osv. fx)
  • Undgå almindelig formatering som fed, kursiv og understregning for at fremhæve ord i teksten.
Donts

Undgå at bruge ord som:

Dersom, såfremt, i tilfælde af
Angående, vedrørende
Yderligere
Anmode om
Anvende
Imidlertid
Ligeledes
Forefindes

Dos

Skriv i stedet:

Hvis
Om
Flere
Bede om
Bruge
Men
Også
Er

Tip

Lix-tæller

Du kan nemt tjekke lix-tallet for dit indhold via den indbyggede lix-tæller i GoPublic. Den er findes over "rich text editoren" (der, hvor du skriver din tekst).