Opbygning og struktur

Uanset hvordan designet på en hjemmeside er, så afhænger kvaliteten af indholdet i sidste af, om indholdet og budskaberne på jeres sider er godt formidlet. Her kan du læse mere om, hvordan du bør opbygge og strukturere dit indhold.

Overvej formål og målgruppe

Alle enkeltstående indholdssider på en hjemmeside bør have et klart formål: Enten vil du som afsender forandre en adfærd hos modtageren, eller også kommer dine besøgende med en opgave, de skal have løst - som minimum i form af et informationsbehov.

Hvis siden ikke har et formål, så overvej, om den skal slettes. 

Overvej målgruppen for dit indhold, og forestil dig, hvilken situation dine modtagere befinder sig i, samt hvilket behov, de ønsker at få opfyldt ved at besøge hjemmesiden. 

Når du har gjort dig klart, hvem du skriver til, og hvad formålet er, kan du bedre italesætte det i tekst, overskrifter og links og henvende dig til den besøgende i øjenhøjde. Har en side flere formål og målgrupper, så prioritér hvad og hvem, der er vigtigst og indret siden derefter.

80 / 20 reglen

En tommelfingerregel siger, at 80% af jeres brugere kommer efter 20% af indholdet. Vi skriver derfor for at hjælpe flertallet - hvis alle skal kunne finde alt, ender det med, at ingen kan finde noget.

Sidens disposition

Når du kender formål og målgruppe for dit indhold, kan du prioritere indholdet og sørge for at det vigtigste kommer først. Overvej samtidig, hvad du gerne vil have dine læsere til og sørg for at guide dem på rette vej i overskrifterne. 

Alle indholdssider indeholder en titel, manchet og brødtekst: 

  • Titel: Hold overskriften sigende for indholdet og benyt de ord, som modtageren vil bruge.
  • Manchet: Uddyb overskriften og opsummér tekstens indhold, evt. I form af et ganske kort resumé af, hvad man kan forvente at få på siden.
  • Brødtekst: Brug gerne mange afsnit og overskrifter.

Gør teksten ‘scanbar’

På hjemmesider læser man ikke en tekst fra ende til anden. Vi er i højere grad task-orienterede og hopper fra afsnit til afsnit - og læser kun den specifikke information, vi kom efter. Siden skal derfor være logisk og overskuelig opbygget, så den er scanbar for øjet og indeholder afsnit, der kan læses uafhængigt af hinanden. 

  • Servér de vigtigste pointer først. Ikke alle læsere vil nå bunden af siden, de fleste skimmer overskrifter og indledning.
  • Sørg for at formidle ét budskab pr. afsnit, så hvert afsnit kan læses uafhængigt af resten af teksten.
  • Bryd teksten op og variér visuelt fx med moduler som multibokse og accordions, så øjet får noget at hvile på.
  • Strukturér teksten i afsnit og brug mellemoverskrifter, og gør overskrifterne simple og handlingsanvisende: Fx “Sådan får du den karriere, du ønsker dig”, "Bliv medlem" eller “Få svar på, om kan få erstatning".
  • Brug gerne punktopstillinger for at skabe overblik og giv listen en sigende overskrift.
  • Sørg for at tilbyde relevante links, der hjælper brugeren videre. Overvej, hvad der kan være nyttig information for modtageren i relation til den tekst, du skriver.